Maatschappelijk
Over ons
Masters of Amsterdam
Onze missie is om jongeren te inspireren tot een levenslange actieve en gezonde leefstijl door sport toegankelijk en leuk te maken. Trefbal is al populair op scholen, maar Dodge Ball biedt dezelfde actie en teamwork, met meer uitdaging en snelheid. Met het Masters of Amsterdam-toernooi willen we scholen samenbrengen in een spannende competitie, waarbij leerlingen strijden om de prestigieuze titel. Dit toernooi moedigt jongeren aan om fysiek actief te blijven, plezier te beleven aan sport, en gezonde gewoontes te ontwikkelen die ze hun hele leven meenemen. Binnen het toernooi Masters of Amsterdam staan 4 kernwaarden centraal : inclusie , integriteit, toegankelijkheid en vindingrijkheid.

De Kernwaarden van Masters of Amsterdam
Bij Masters of Amsterdam draait het om meer dan winnen alleen. We bouwen aan een gemeenschap waarin respect, samenwerking en persoonlijke groei centraal staan. Door deel te nemen aan dit dodgeball-toernooi, verdien je niet alleen de titel, maar ook vaardigheden en waarden die je helpen binnen én buiten het veld.

Inclusie – Iedereen hoort erbij
Dodgeball is een teamsport waarin samenwerking de sleutel tot succes is. Zonder vertrouwen in je team kom je nergens. We creëren een omgeving waarin iedereen zich welkom voelt, ongeacht achtergrond, niveau of ervaring. Respect en gelijkwaardigheid vormen de basis, zodat spelers zich vrij voelen om vragen te stellen, fouten te maken en te groeien. Een sociale, veilige en positieve leeromgeving staat bij ons voorop, want samen winnen begint bij samen leren.

Integriteit – Eerlijk spel, sterke waarden
Eerlijkheid en respect zijn essentieel, niet alleen tijdens het toernooi, maar in het dagelijks leven. Spelers leren de regels volgen, open communiceren en sportief te handelen. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en helpt hen een positieve bijdrage te leveren aan de Amsterdamse samenleving. Door deze waarden vroeg aan te leren, versterken we niet alleen hun prestaties op het veld, maar ook hun karakter daarbuiten. Trots, respect en discipline maken je niet alleen een betere speler, maar ook een sterker persoon.

Toegankelijkheid – Sport voor iedereen
Dodgeball is een sport waar iedereen aan mee kan doen. Of je nu een ervaren atleet bent of nog nooit hebt meegedaan, bij Masters of Amsterdam telt alleen je inzet. We willen in het bijzonder jongeren bereiken die eerder dachten dat sport voor hen buiten bereik lag – of dat nu door financiële, fysieke of sociale barrières komt. Bewegen is voor iedereen! Ons doel is om de volgende generatie te inspireren om een leven lang te sporten en hen te begeleiden naar een gezonde en actieve toekomst.

Vindingrijkheid – De toekomst van de sport
Dodgeball evolueert voortdurend, en jij kunt daar deel van uitmaken! Door creativiteit en samenwerking maken we het spel nóg spannender en toegankelijker voor nieuwe generaties. We dagen spelers uit om slimme strategieën te bedenken en met een frisse blik naar de sport te kijken. Misschien ontdek jij wel een nieuwe speelstijl of word jij de Lamine Yamal van het dodgeball – een jonge ster die de sport naar een hoger niveau tilt!
Doe mee, groei en maak impact. Wie wordt de nieuwe Master of Amsterdam?
Waarom meedoen aan masters of Amsterdam als middelbare scholier?
Ben jij een middelbare scholier (12-17 jaar) uit Amsterdam en klaar voor de ultieme uitdaging?
- Strijd met jouw school tegen andere teams in een spannende competitie.
- Werk samen met je vrienden en klasgenoten en bereik de top.
- Ontdek een nieuwe, snelle en dynamische sport!

Dit is het nieuwe trefbal – sneller, preciezer en spectaculairder dan ooit! Met speciale stoffen ballen kun je harder en nauwkeuriger gooien, wat zorgt voor nóg meer actie en spanning.
- Ben jij klaar om te winnen, nieuwe skills te leren en keihard te knallen met je team?
-
Schrijf je nu in en zet jouw school op de kaart!
Aanmelden kan via de Topscore-coördinator op jouw school. - Wie wordt de ultieme Master of Amsterdam?
Waarom meedoen als school?
Fysieke activiteit speelt een cruciale rol in de ontwikkeling en het succes van jongeren, zowel op academisch als op persoonlijk vlak. Onderzoek toont keer op keer aan dat beweging niet alleen goed is voor de lichamelijke gezondheid, maar ook een aanzienlijke impact heeft op cognitieve vaardigheden en leerprestaties.
Uit een recente meta-analyse van Trott en collega’s (2024) blijkt dat studenten op universitair niveau een significant hogere kans op academisch succes hebben wanneer zij regelmatig aan fysieke activiteit doen (Trott, Kentzer, Horne, Langdown, & Smith, 2024). Dit sluit aan bij een systematische review van Donnelly en collega’s, die de relatie onderzocht tussen fysieke activiteit en cognitieve functies bij kinderen van 5 tot 13 jaar. De resultaten waren overtuigend: fysieke activiteit heeft een positief effect op het geheugen, de hersenstructuur en -functie. Daarnaast draagt het ook bij aan de algemene gezondheid van kinderen (Donnelly et al., 2016).
Deze bevindingen zijn relevanter dan ooit in een tijd waarin de schermtijd onder jongeren explosief toeneemt. Zoals het NOS op 1 mei 2024 meldde: “De schermtijd van kinderen tot zes jaar is in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld.” Dit onderzoek, uitgevoerd door Netwerk Mediawijsheid en Hogeschool Windesheim, toont een zorgwekkende trend (NOS, 2024). Minder fysieke activiteit en meer schermtijd kunnen een negatieve invloed hebben op de gezondheid en ontwikkeling van onze jeugd.
Met Masters of Amsterdam willen we deze trend doorbreken. Ons doel is om een leven lang bewegen te promoten en zo bij te dragen aan een gezondere, actievere jeugd in Amsterdam. Door samen te werken met scholen, hopen we kinderen niet alleen te inspireren om te bewegen, maar hen ook te ondersteunen in hun cognitieve en academische ontwikkeling.
Samen kunnen we een gezondere toekomst bouwen – en het begint in de klas.
Uit een recente meta-analyse van Trott en collega’s (2024) blijkt dat studenten op universitair niveau een significant hogere kans op academisch succes hebben wanneer zij regelmatig aan fysieke activiteit doen (Trott, Kentzer, Horne, Langdown, & Smith, 2024). Dit sluit aan bij een systematische review van Donnelly en collega’s, die de relatie onderzocht tussen fysieke activiteit en cognitieve functies bij kinderen van 5 tot 13 jaar. De resultaten waren overtuigend: fysieke activiteit heeft een positief effect op het geheugen, de hersenstructuur en -functie. Daarnaast draagt het ook bij aan de algemene gezondheid van kinderen (Donnelly et al., 2016).
Referenties :
- Trott M, Kentzer N, Horne J, Langdown B, Smith L. Associations between total physical activity levels and academic performance in adults: A systematic review and meta-analysis. J Educ Health Promot. 2024 Jul 29;13:273. doi: 10.4103/jehp.jehp_1618_23. PMID: 39310016; PMCID: PMC11414872.
- Donnelly JE, Hillman CH, Castelli D, Etnier JL, Lee S, Tomporowski P, Lambourne K, Szabo-Reed AN. Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. Med Sci Sports Exerc. 2016 Jun;48(6):1197-222. doi: 10.1249/MSS.0000000000000901. PMID: 27182986; PMCID: PMC4874515.
- NOS. Experts ongerust over verdubbeling schermtijd Nederlandse kinderen. 2024 May 1. Beschikbaar op: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2518865-experts-ongerust-over-verdubbeling-schermtijd-nederlandse-kinderen